January 26, 2006

Agnetha Larsdottir


Min far heter Lars. Han er like høy som mamma, men påstår han er høyere.

Han påstår mye rart. At mamma er den som alltid har hengt etter han og at han ikke skjønte no av det greine der, som han sier. Pappa har lært meg mye rart. Han har lært meg at hvis man tar på blomstene, så blir de flaue, så det må man ikke gjøre! Det funka på meg, for det verste jeg visste da jeg var liten var å bli flau. Pappa er et arbeidsjern, workoholic, en jetsetmann som veit å sette pris på en tur i skævven. Han sitter nesten aldri stille, han jobber i flere jobber, brøyter snø for kommunen, jobber i Omega Engineering(.com), men har for ikke lenge siden tatt seg agronomutdannelse. Han vil bli bonde. Han er litt bonde på si, med gården til mammas side av famillien, Dalekåsa. Der drivern litt å ordner med traktorn sin. Nå om vintern står den her hjemme, og i forigårs tok han traktoren til jobb...akkurat DET tror jeg ikke han syns var så moro. Pappa sitter stille noen ganger, hvis det er westernfilm på tv, da er det cola, peanøtter og kokesjokolade. Pappa ønsker seg vingård i Portugal.

Hvis pappa hadde vært artist, noe jeg vanskelig kan se for meg, da hadde han vært som Jonas Fjeld, sunget om de enkle, men allikevel vanskelige ting, på en lett, men mandig måte. Pappa er ikke pysete. Han tar inni ovnen når det brenner. Dessuten tar han på håndtaket på kaminen, når det er dritvarmt. Jeg tror han har et ekstra hudlag.

Lars er litt skeptisk til matprosjekter. Denne uka hadde mamma dristet seg til å lage middag som aldri har vært laget i dette huset før. Da ser du det på ansiktet til pappa når han kommer inn på kjøkkenet. Han værer sånt no. Det syns. Han spiser maten, men understreker at det bare var greit nok. Egentlig tror jeg han er takknemmelig, men det er kanskje en manns jobb å sette ned foten ved falukorv med bacon rundt. Syns han. En ting jeg syns er meget fascinerende er når pappa skal på tur. Hvis han skal på hytta pakker han selv. Hvis han skal på firmatur til Italia (skjer sånn passelig ofte)...så pakker mamma. Hun forteller han i alle fall hva han kan ha på seg i hvilke sammenhenger og hvordan sammensetning av klærne. Jeg er overbevist om at det ALDRI kommer til å slutte å være sånn. De syns det er så greit begge to.

Jeg har alltid vært en pappajente. Jeg er nemlig en jente som liker å vise at jeg kan gjøre såkalte gutteting. Det er digg når jeg må bære tungt sammen med pappa, fordi mamma er for svak. Det skjer ganske ofte. Pappa er en av seks søsken. De var fire gutter og to jenter. Tanta mi forteller meg historier fra de var små, mens pappa rister på hue. Jeg tror på tanta mi jeg. HU forteller nemlig at når de var små, så pleide jentene å være gutter og guttene være jenter når de lekte. Pappa, som heter Lars Reidar, gikk under navnet Lise Reidun. DET ER gøy, det. Det syns ikke pappa. Han syns heller ikke det er moro når hun forteller hvordan han sparte på sitt godteri helt til de andre var ferdige å spise sitt, for så å ta det fram og godte seg i fleisen på søsknene sine. Pappa har forøvrig aldri vært komfortabel med navnet Reidar. Så han heter bare Lars R.

Jeg syns det hadde vært moro hvis han het bare Reidar..her er mora og faren min Randi og Reidar.

Forøvrig vil jeg avslutte med å si at faren min er den beste faren jeg kjenner. Av og til er han altfor snill. Da jeg var liten hendte det jeg syns han var altfor streng også, men sånn skal det vel være. Mamma og pappa gir meg troen på at kjærlighet er mulig, også etter mange mange års ekteskap. De er som fjortiser noen ganger...

Fortell en far nær deg, hvor flott han er du og.

Hilsen dattera.

8 comments:

Anonymous said...

Ja, er ikke dette en artig kar så vet ikke jeg.....

Anonymous said...

Du er flink til å skrive, burde skrive mer, burde publisere.

Mange tanker - gode tanker.
Formuleringsevne av de sjeldne

Agnetha said...

hvem er du anonyme?

Anonymous said...

liker sangen du har sitert på venstre side, jeg.

Anonymous said...

Eg må sei at ette d du ha skreve får eg lyst å møte pappaen din!! Min pappa e og heilt fantastisk :-) Klemma frå meg

Agnetha said...

ååja anonym... nå skjønte jeg det.. :)

Anonymous said...

jeg som er andre anonym er ikke samme som første anonym. så det så.

Agnetha said...

det skjønte jeg i går...
:) uansett..da..den sangen er veldig fin ja. Den sier lissom alt.