January 31, 2006

Primitive homo sapiens


Glem Audi A4, tomannsbolig på Majorstuen, gourmetmat på Bølgen og Moi eller diktkveld på Blå.. Vi er enklere enn som så.

Jeg har mange, mange ganger tenkt på hvor primitive vi mennesker er. Det er enkelte fakter hos vår rase som får meg til å reagere spesielt. Det være seg klapping, kyssing, spising, soving og omgang med små barn. Klapping..hvor kommer det fra? Hvem slo hendene sammen av begeistring for første gang? Det er i alle fall veldig lenge siden. Nå er det vel ingen som tenker på det. Vi ser et teaterstykke eller en konsert og klapper som i refleks. Det hender til og med at vi ser noe flott og fantastisk på tv og holder på å klappe, men tar oss selv i det. Det er en automatisk begeistringsmanøver. Når det gjelder kyssing skal jeg ikke si så mye om det - men hallo!? Jeg liker deg = leppene mot hverandre? Rart..de samme spørsmålene kommer igjen opp. Når? Hvem?

Mennesker spiser for å kose seg, men mest for å overleve. Det skinner igjennom ganske greit. Spesielt på små barn selvfølgelig. HvIS IKKE JEG FÅR MAT NÅ SÅ KLIKKER JEG. Rester av den der har jeg i meg enda..som mange andre. Når vi blir sultne nok kan vi bli ganske desperate. Noen glefser og smatter passelig primitivt når de spiser, personlig syns jeg dette det det verste som fins å høre på. Hvis vi ikke får mat rumler magen, "nå spiser du, kroppen din trenger mat", hvis vi ikke sover er det ikke vanskelig å merke det på kroppen. Den sier ifra med en gang den.

De åpenbare primitive behovene er jo greit nok (toalett..don't even go there). Sånn er vi laga lissom. Det som er enda mer interessant er den måten vi snakker til små barn på. Enten vi er flere sammen eller bare mor/far og barn alene. Vi duller og dikker og prater med en lys og fager stemme. Så sperrer vi opp øynene og rister litt på hodet, mens vi trøkker ansiktet opp i ungens. Denne kommunikasjonen er primitiv. Har du prøvd å snakke med vanlig stemme til en baby før? "Hei du, åssen har du det da?"..det blir rart, i motsetning til "Heeeiiii duuu, åssen har DUU det daaa-aa?". MYE bedre.. Det er vitenskapelig bevist at det er sånn spebarn forstår oss best. Små babyer ser ikke så langt, derfor ansiktet trykt opp i ansiktet deres og de reagerer på lyse stemmer/lyder og rolige bevegelser. Vi mennesker er uforbederlige dikkedarier med våre små. Det er bare da det er akseptert at menn sitter og rister på hodet og snakker med lys stemme om følelser. Ellers ville de blitt beskyldt for å være en gren av homo sapiensrasen, som vi kaller homo fil. Nok om det.

Til slutt vil jeg nevne noe som slo meg i lunsjen idag. Jeg så en giraff spise på et kjevebein på Discovery her om dagen. Den tunga var så lang og rar. I lunsjen idag begynte vi å spørre Ali (tidligere omtalt somalier) om han greide å lage sånn "u" med tunga. Etter litt prøving skjønte han hva vi mente. DET som jeg ble opptatt av var mer disse 5 damene som satt rundt bordet med tunga ut av munnen "sånn..ukkø sant"... tunga er RAR. Hallo!! En slask mitt i trynet. Hun ene jeg jobber med har alltid noe fakta å by på. Hun kunne fortelle at tunga aldri er helt i ro. Den er alltid i bevegelse.

Hun fortalte meg også at menneskets gener er 98,8 % like med apenes.

Takk for i dag.

5 comments:

Anonymous said...

Her var det mange tanker om mange ting. Jeg synes alltid klapping har vært litt komisk og primitivt. Det mangler bare noen ukontrollerte lyder fra munnen, så skulle man tro at vi ikke var helt som andre....... Og det er vi jo ikke. Iallfall ikke jeg. 98,8% samme gener som aper - forundrer meg ikke. Vi er jo så og si like, bortsett fra et par ting da.

marianne said...

Du e kje so redde førr å verte tatt førr copyright- nasking du...? :) E en viss sjanse førr at ej he nåkren av dei ej også, men må seie det står respekt ta å bruke et MED copyrightmerke på..! Fin lita ekstrautgift det ha vore før tur...:p

Agnetha said...

Okei, du har et poeng Marianne, jeg bytter fra mann med steinøks, til meg selv i en "bliny-nettversjon" fra KK.no..lekkert.. menneskelig

marianne said...

OH MY GOSH! Ej betala NESTEN bota du kunne pådratt dej førr at du skifta til mann med øks igjen...:D

KK sa du..?
Hm.

Anonymous said...

Tunga er også den sterkeste muskelen vi har i kroppen. (Har jeg hørt et sted...)