January 11, 2006

Working 9 to 5 (2)

Min jobb er å være vaskeriassistent. Mer down to earth og lite givende jobb skal du lete lenge etter. Siden jobben min er så lite omdiskutert i media, tar jeg saken i egne hender. Sånn ser min arbeidsdag ut, selv om du ikke vil vite det, prakker jeg denne informasjonen på deg som tørre julekaker fra i fjor.

07.30 : jeg våkner av vekkerklokka, etter å ha døst til pappas småromstering på kjøkkenet i en halvtime. Senga mi står 4 meter fra komfyren, med en dør i mellom selvfølgelig.

08.00: jeg ser ut som en sliten dame, fordi jeg ikke gidder å fikse meg meget mye før jobb, der jeg går til bussen, eller ut i garasjen for å låne bilen.

08.30: arbeidsdagen min begynner. Jeg går inn, ned i kjelleren, skifter på meg "sykepleiertelt og klovnebukser" og går inn på rommet som heter "rent tøy". Der står det hver dag en ganske stor kurv med vaska undertøy (truser, hoftepanties, trøyer, gigantiske nattkjoler osv) som jeg går rett bort til og starter å brette.

09.30: nå er jeg ferdig med å brette denne kurven med undertøy, og jeg bretter fort, så da kan du tenke deg hvor mye det er..hehe. Da er det bare å gyve løs på en stang som er proppfull av en 50 bluser/bukser og skjørt som har hengt til tørk og brette i vei. Mens jeg bretter plaprer jeg med min kollega Monika (32) om løst og fast, om livet og kjærleiken, om konkurranser på p4 (som vi hører på hver dag).

10.00: det er en halv time til lunsj og jeg er så sulten at jeg kunne begynt å spise på en av oldisenes joggebukser som jeg står og bretter så pent jeg kan.

10.30: jeg har stått på samme sted siden jeg kom, men beveger meg nå bort til stolen der veska mi står. Jeg tar opp matpakka mi som er rugbrød med gulost (nesten alltid) og Monika og jeg går opp i kantina og kjenner med en gang lukten av vafler..og har konkurranse om å skille ut lunsjlukta fra vaffeldunsten. Hver dag. Er det vafler og taco? Vafler og karbonadesmørbrød? Vafler og lun kyllingsalat? I mitt tilfelle, ingen vafler og rugbrød med gulost, takk. Jeg er like stolt hver dag. De andre bruker masse penger og gafler i seg maten, som lukter himmelsk, mens jeg er flink.

10.55: nå må de som røyker ha røyk før lunjsen er ferdig. Jeg går rett ned og bretter. Er altfor kaldt til å holde dem med selskap nå om dagen. Er dette en dag vi har vasket opp små duker står jeg gjerne etter lunsj stille på samme sted og ruller duker i et par timer.

13.00: og vips. så er halvett-røykepausen også ferdig. jeg bretter sengetøy, eller hjelper Monika med å sortere skittent (veldig skittent) privattøy som er fullt av ekle ting og gammalmannsflass som vi kaller det. Det er fælt og ekkelt. Når dette pågår ser sorteringsrommet ut som en snøstorm i alaska. Gid det var så vel, får en vel si.

14.00: takk for idag, Monika, ja, vi sees i morra, hadeee.


Thats it.
På fredag er jeg invitert med på ost og kjeks-kveld hos ei av kollegaene mine. Vi blir seks stykker. Tre damer på 50-60 og to damer på 32 og så meg da. Blir så koselig atte. De er veldig koselige, er kanskje derfor jeg ikke kaster alle trusene og blusene ut av vinduet når det står på som verst.

4 comments:

Anonymous said...

Har vel egentli ikke så ille en jobb me å bær kjøleskap opp i 4. etasje å sånn, når æ høre om dine lett ufyselige eskapader på flassrommet.. ;)
Aldri i live at æ villa gjort d der.. *kresen* ;P

Anonymous said...

Over and over and over AGAIN!!!!!!!! Jeg kom plutselig på den sangen.

marianne said...

Uff, turej vi skal på dedikeres i ditte øyeblikk ene og alene til dej, Aggie. Jobben min e roseduft og englefjert i forhold.

Agnetha said...

HAHAHA, marianne..ikke overdriv:D